LOGOWANIE

SZUKAJ

Publikacje

Dogoterapia to terapia bardzo prosta. Polega na kontakcie dziecka z psim ciałem, z żywym, zdrowym, przyjaznym stworzeniem, jego głaskaniu, karmieniu, przytulaniu, prostych zabiegach pielęgnacyjnych. Może ona być prowadzona zarówno grupowo jak i indywidualnie, także w domu.

„Dogoterapia w naszej szkole”

Słowo dogoterapia powstało z połączenia dwóch angielskich słów: dog – pies oraz therapy – terapia. Dogoterapia oznacza takie działanie w leczeniu i rehabilitacji, które przy pomocy psów terapeutów ma na celu przywracanie zdrowia i dobrego samopoczucia wszystkim ludziom, którzy tego potrzebują. Towarzystwo psa daje radość, poczucie bezpieczeństwa, pomaga wyjść z choroby i pokonać samotność. Jedynym przeciwwskazaniem do dogoterapii jest uczulenie na sierść psa. Terapia z psem pomaga w leczeniu urazów rdzenia kręgowego, uszkodzeń mózgu, słuchu i wzroku, przy chorobach układu krwionośnego, oddechowego, ciężkich urazach psychicznych, depresjach, zaniku mięśni, padaczce, autyzmie i mózgowym porażeniu dziecięcym. Spokój, ciepło, cierpliwość oraz chęć pracy z człowiekiem to cechy, które są niezastąpione w rehabilitacji i leczeniu osób niepełnosprawnych intelektualnie i ruchowo.

Dogoterapia to terapia bardzo prosta. Polega na kontakcie dziecka z psim ciałem, z żywym, zdrowym, przyjaznym stworzeniem, jego głaskaniu, karmieniu, przytulaniu, prostych zabiegach pielęgnacyjnych. Może ona być prowadzona zarówno grupowo jak i indywidualnie, także w domu. Ponieważ dogoterapia jest w Polsce metodą stosunkowo nową budzi czasem obawę niektórych rodziców. Są osoby nieufne w stosunku do zwierząt i potrzeba czasu i cierpliwości by tę barierę przełamać.

W naszej placówce częstymi gośćmi są dwie suczki rasy siberian husky o imionach Lady i Śnieżka. Są to zwierzęta łagodne, spokojne, przyjacielskie w kontakcie z dziećmi i dorosłymi. W ich obecności większość dzieci staje się bardziej radosna i otwarta. Chętnie głaszczą i przytulają psy, domagają się kontaktu z nimi. Bywa, że dzieci które wcześniej bały się psów przełamują swe lęki. Dla jednych ogromnym przeżyciem jest prowadzenie psa na smyczy, dla innych podawanie mu pokarmu, kiedy to pies swoim ciepłym pyskiem pobudza dziecko do otwarcia często przykurczonej piąstki. Dzieci, szczególnie te starsze chętnie uczestniczą w pielęgnacji psów, próbując je czesać i szczotkować. Dbają o to, by psy miały świeżą wodę do picia. Podczas tych czynności poznają budowę psa, nazwy poszczególnych części ciała, co w połączeniu z innymi metodami np. Ch. Knilla czy V. Sherborne rozwija orientację w schemacie ciała. Zdarza się, że dzieci, nawet te niemówiące próbują nawiązać kontakt z psem tak jak potrafią. Naśladują głos, gesty terapeuty by przywołać psa do siebie.

Pamiętać należy, że w przypadku dzieci niepełnosprawnych ważne są najmniejsze nawet postępy i najprostsze reakcje jak uśmiech, wodzenie wzrokiem za psem, próba pogłaskania czy przywołania do siebie psa. Zajęcia z dogoterapii prowadzone w naszej szkole odbywają się nie tylko w salach ale również na świeżym powietrzu (ciągnięcie przez psa dziecka na wózku, jazda zimą na sankach ciągniętych przez Lady). Dla nas najważniejsze jest to, że każde spotkanie dzieci z Lady i Śnieżką sprawia im wiele radości i wywołuje uśmiech na ich nie zawsze wesołych buziach.

Emilian Hutny i Maria Hutna

Zespół Szkół Specjalnych nr 45 w Częstochowie
Szkoła Podstawowa Specjalna nr 45,
Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy nr 2
42-224 Częstochowa ul. Czecha 15, tel: (34) 324-65-35
e-maile: zss45@edukacja.czestochowa.pl, dyrektor@zss45.czest.pl,
sekretariat@zss45.czest.pl
Strona internetowa - kontakt